Moduł Woda to klucz do odkrywczych lekcji, które łączą teorię z praktyką, zachęcając uczniów do samodzielnego badania i eksperymentowania. Został on stworzony z myślą o nauczycielach, którzy pragną wzbogacić swoje lekcje o dynamiczne i angażujące metody naukowe. Dzięki temu zestawowi, każda klasa może stać się laboratorium, gdzie młodzi naukowcy mogą badać, testować i uczyć się poprzez doświadczenie.
Moduł Woda to nie tylko narzędzia, to kompleksowe rozwiązanie edukacyjne, które zostało opracowane we współpracy z ekspertami z ->Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Centrum Nauki Kopernik. Jest to inwestycja w przyszłość edukacji, która przynosi naukę do życia i otwiera drzwi do świata pełnego odkryć. Zapraszamy do świata, gdzie nauka spotyka się z zabawą, a wiedza płynie jak woda!
Modułowe Pracownie Przyrodnicze przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczycieli przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki. Mogą wspierać rozwijanie kompetencji matematycznych, również z zastosowaniem narzędzi informatycznych. Umożliwiają realizację obowiązkowych zajęć zgodnie z przyjętym aktualnie ramowym planem nauczania z przedmiotów:
Modułowe Pracownie Przyrodnicze, zalecane przez Centrum Nauki Kopernik, stanowią edukacyjne narzędzie, umożliwiające prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody badawczej. Wszystkie doświadczenia przeszły testy w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik. Jest to przykład rozwiązania, z którego mogą skorzystać samorządy, chcące wyposażyć szkoły podstawowe w pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej z przedmiotów przyrodniczych, takich jak biologia, geografia, chemia i fizyka.
Koncepcja Modułowych Pracowni Przyrodniczych kładzie nacisk na samodzielne poznawanie świata przez uczniów – poprzez obserwację i eksperymentowanie. Nauczycielom dostarcza gotowe narzędzia, umożliwiające prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody badawczej.
Zaproponowana metoda badawcza, inspirowana sposobem pracy naukowców (badaczy), ma charakter aktywizujący i angażujący. Dla uczniów, tak jak dla naukowców, świat pełen jest nieznanych zjawisk i procesów. Powinni go poznawać nie tylko z podręcznika czy wykładu, ale również poprzez zadawanie pytań, stawianie i testowanie hipotez oraz wyciąganie wniosków. Proces uczenia się staje się wówczas procesem zdobywania wiedzy, a także rozwijania kompetencji twórczego i krytycznego poszukiwania odpowiedzi – umiejętności niezbędnych w XXI wieku.
To specjalnie przygotowane autorskie zestawy edukacyjne wraz z systemem przechowywania oraz narzędziami wspomagającymi proces edukacyjny. To nowoczesne pomoce dydaktyczne, zawierające materiały i scenariusze niezbędne do uczenia praktycznego.
W procesie ich tworzenia dobieramy odpowiednie narzędzia, materiały, sprzęty i jednocześnie rozwijamy metody nauczania i uczenia się przez odkrywanie i osobiste doświadczanie w toku otwartego eksperymentowania – samodzielnie oraz w zespole.
Moduł to obszerne pudło wyposażone w akcesoria, które umożliwiają przeprowadzenie wielu różnorodnych doświadczeń przez całą klasę. Wewnątrz znajdują się również karty pracy dla uczniów oraz materiały dla nauczycieli – zarówno merytoryczne (związane z tematem modułu), jak i praktyczne (pomagające w organizacji różnych zajęć). Zgodnie z koncepcją Modułowych Pracowni Przyrodniczych (MPP), każdy z modułów jest inspirowany jednym tematem przewodnim, blisko związanym z doświadczeniem życia codziennego uczniów. Te tematy są starannie dobrane, aby umożliwić wykorzystanie modułów przyrodniczych na lekcjach przyrody, biologii, fizyki, chemii czy geografii – co tworzy unikalną okazję do współpracy nauczycieli różnych przedmiotów.
Takie interdyscyplinarne podejście doskonale sprawdza się na różnych poziomach nauczania (klasy IV-VII szkół podstawowych) oraz na lekcjach różnych przedmiotów.
Umożliwi rozszerzanie oferty edukacyjnej w przyszłości, w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów. Kolejne moduły będą poświęcone nowym tematom i powiązane z innymi treściami edukacyjnymi, co da szansę wykorzystania MPP na większej liczbie lekcji. Każdy moduł będzie zawierać sprzęt i narzędzia pozwalające wszystkim uczniom w klasie przeprowadzać proste, bezpieczne doświadczenia – w ilości zapewniającej warunki pracy samodzielnej i zespołowej (również w klasie liczącej 30 uczniów), a także materiały dodatkowe dla nauczycieli, pomagające w organizacji różnych zajęć (dodatkowych, terenowych, wycieczek edukacyjnych czy projektów uczniowskich oraz lekcji). Aby ułatwić nauczycielom ich zaplanowanie i realizację, proponowane aktywności zostaną powiązane z treścią aktualnej Podstawy programowej przedmiotów takich jak: przyroda, biologia, geografia, chemia czy fizyka.
Pierwszy dostępny moduł MPP umożliwia prowadzenie zajęć dotyczących tematyki wody z wykorzystaniem metody doświadczalnej. Tematyka doświadczeń powiązana jest z treścią aktualnej Podstawy programowej przedmiotów takich jak: przyroda, biologia, geografia, chemia czy fizyka. Moduł może być wykorzystywany na lekcjach przez nauczycieli różnych specjalności, na kilku poziomach nauczania. Przede wszystkim odpowiada potrzebom realizacji programu klas VII-VIII w zakresie fizyki i chemii. Proponowane doświadczenia są tak zaprojektowane, aby można je było zrealizować w czasie 45-minutowej lekcji. Moduł sprawdzi się jednak także przy realizacji zajęć dodatkowych, projektów między przedmiotowych oraz zajęć terenowych. Praca z modułem aktywizuje i angażuje uczniów w proces badawczy, umożliwia pracę samodzielną i zespołową. Specjalnie opracowane karty nauczyciela pomogą w usystematyzowaniu wiedzy przy prowadzeniu eksperymentów. Funkcjonalne pudełko zostało tak zaprojektowane, aby uczniowie samodzielnie mogli skompletować wszystkie materiały do doświadczenia, a po jego wykonaniu sprzątnąć stanowisko, porządkując narzędzia w określonych miejscach.
Moduł WODA dostępny jest również w pakietach: 6 sztuk oraz 10 sztuk. W celu uzyskania zamierzonych efektów pracy z modułem WODA, Centrum Nauki Kopernik rekomenduje korzystanie z 1 zestawu przez maksymalnie cztery osoby.
Projekt Modułowych Pracowni Przyrody wychodzi naprzeciw potrzebie rozwoju nowoczesnego kształcenia uczniów szkół podstawowych. MPP wspiera wprowadzenie zmian w modelu nauczania w zakresie nauk przyrodniczych, które przyniosła reforma systemu edukacji (cykl nauki w szkołach podstawowych wydłużony o dwa lata). Nowa Podstawa programowa określa zakres treści zróżnicowanej grupy przedmiotów przyrodniczych. Organy prowadzące szkoły stają przed nowymi wyzwaniami zapewnienia odpowiednich warunków nauczania, w tym organizacji specjalistycznych pracowni wyposażonych w pomoce dydaktyczne.
Moduł Woda został opracowany w ramach wspólnego programu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Centrum Nauki Kopernik – Modułowe Pracownie Przyrodnicze (MPP).
Program Modułowe Pracownie Przyrodnicze (MPP) sfinansowany został w ramach dotacji Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na podstawie umowy z dnia 8 września 2017 r. Nr umowy CNK 1171/17/BU/U/633/AS